Finansinio raštingumo ugdymo projektas „Jauna piniginė“
2016-12-22
SVEIKINAME II c klasės komandą „EURO KARTA“respublikiniame finansinio raštingumo konkurse „Jauna piniginė” laimėjusią III vietą.
2016 m. birželio mėn. pabaigoje Lietuvos bankas surengė finansinio raštingumo ugdymo projekto „Jauna piniginė“ kūrybines dirbtuves, kuriose beveik 70 Lietuvos mokytojų, mokyklų atstovų, mokinių, tėvų, neformaliojo ugdymo veiklos organizacijų, įvairių kitų institucijų atstovų generavo idėjas, kaip mokyklose kūrybiškai ir sėkmingai ugdyti finansinį raštingumą.
„Dažnai būtent mokykloje pirmą kartą susipažįstama su pinigų verte ir mokomasi, kaip racionaliai su jais elgtis. Taigi, kalbant apie asmeninius finansus ir jų valdymą, labai svarbu neapsiriboti tik fragmentiniu ,,popierinių‘‘ įgūdžių formavimu – reikia nuo mokyklos suolo ugdyti tvarų požiūrį, kritinį mąstymą ir gebėjimus, kurie leistų gautas žinias taikyti įvairiose gyvenimo situacijose“, – sako Lietuvos banko valdybos pirmininko pavaduotoja Ingrida Šimonytė.
Projekto dalyviai buvo skatinami parengti kuo plačiau pritaikomas užduotis: neapsiriboti keliomis asmeninių finansų ar matematikos pamokomis, o integruoti finansinį raštingumą į įvairias mokymo programas – ekonomikos, pilietiškumo pagrindų, istorijos, dailės, įskaitant ir klasės valandėles ar būrelius. Vienas iš svarbių pasiūlymų – pinigų pažinimą patraukliai integruoti, pavyzdžiui, dailės pamokoje piešti pagal eurų banknotuose pavaizduotus simbolius ar architektūrinius paminklus, taip skatinant kūrybinę interpretaciją, o per istorijas pamokas aptarti pavaizduotų simbolių kilmę ir reikšmę.
„Džiugu, kad kartu su projekto dalyviais vienbalsiai sutarėme, kad apie pinigus reikia kalbėtis nuo kuo ankstesnio amžiaus, kai tik kyla pirmieji klausimai, iš kur atsiranda pinigai, kam jie naudojami ir pan. Juk, taip spartėjant gyvenimo tempui ir pokyčiams, būtų mažu mažiausiai nesąžininga, jei būsimieji jaunuoliai po 12 metų, praleistų mokykloje, iš jos išeitų taip ir neišnagrinėję kasdienės mainų formos – pinigų“, – sako Lietuvos banko vyriausioji specialistė finansiniam švietimui ir projekto „Jauna piniginė“ vadovė Toma Grinytė.
Projektas įgyvendinamas bendradarbiaujant su Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo misterija, Ugdymo plėtotės centru ir VŠĮ „Mokymosi mokykla“, Lietuvos banku.
Projekto tąsa buvo numatyta spalio –gruodžio mėnesiais.
Taigi spalio 27 d. – gruodžio 11 d. Lietuvos bankas pakvietė Lietuvos mokytojus ir moksleivius suburti savo komandas ir išbandyti jėgas finansinio raštingumo konkurse „Jauna piniginė“, kuriame komandos buvo skatinamos kūrybiškai ir įdomiai lavinti savo finansinio raštingumo įgūdžius.
Konkurse galėjo dalyvauti visų klasių moksleiviai bei ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų auklėtiniai iš visos Lietuvos. Buvo keturios amžiaus kategorijos: ikimokyklinis ir priešmokyklinis amžius, 1–4 klasė, 5–8 klasė ir 9–12 klasė.
Konkursas vyko dviem etapais:
I etapas: kiekviena komanda, norinti dalyvauti konkurse, 2016 m. spalio 27 d.– lapkričio 17 d. turėjo pateikti registracijos formą ir atlikti joje nurodytą praktinę užduotį.
II etapas: komandos, kurios atliko I etapo nurodytas užduotis, turėjo ruoštis II etapui. Iki gruodžio 11 d. reikėjo parengti animacinio filmo, pasakos, vaidinimo ar pan. patariamojo pobūdžio scenarijų asmeninių finansų valdymo tema ir vizualiai atvaizduoti, t.y ranka ar naudojantis grafinėmis programomis nupiešti kadruotes arba komiksą. Tai reikėjo padaryti kūrybiškai ir autentiškai į scenarijų įtraukiant raktinius žodžius asmeninių finansų valdymo tematika. 9 -10 kl. mokiniams reikėjo panaudoti 35 raktinius žodžius, o 11-12 kl. – 45 raktinius žodžius.
Šiame finansinio raštingumo konkurse „Jauna piniginė“ dalyvavo dvi mūsų gimnazijos komandos.
II c kl. komanda „Euro karta“:
1. Kamilė Andruškaitė – komandos kapitonė
2. Emilija Baranauskaitė
3. Gabrielė Goštautaitė
4. Kostas Mongirdas
5. Aivaras Naudžius
6. Agija Poškutė
7. Justina Sarapinaitė
8. Elina Smilgevičiūtė
9. Emilija Šauklytė
10. Ignas Valečka
11. Kamilė Dirvonskytė
Kadruotęs piešti padėjo Augmina Pocevičiūtė.
Abiturientų komanda „Taupuoliai“:
1. Arminas Lukošius –komandos kapitonas
2. Vaida Juozapaitytė
3. Simona Riukaitė
4. Matas Stankevičius
5. Beatričė Tabokaitė
6. Austėja Tamošiūnaitė
7. Aurelijus Varpučianskis
8. Laura Volbekaitė
Šių komandų veiklą koordinavo ekonomikos mokytoja Aurelija Šmitienė.
Dėkojame dailės mokytojai Ingridai Budraitienei ir lietuvių klb. mokytojai Dianai Žukauskienei už dalykinę pagalbą.
„Juoda ir balta, šviesa ir tamsa, vanduo ir ugnis, ekonomika ir menas. Visa tai atrodo nesuderinami dalykai, tačiau šiais metais mes turėjome galimybę, tuos priešingus dalykus suderinti dalyvaujant finansinio raštingumo konkurse ,,Jauna piniginė”. Kartu su 500 komandų iš visos Lietuvos, gavome užduotį sukurti patariamojo pobūdžio scenarijų asmeninių finansų valdymo tema ir vizualiai atvaizduoti, t.y ranka ar naudojantis grafinėmis programomis nupiešti kadruotes arba komiksą. Tai reikėjo padaryti kūrybiškai ir autentiškai į scenarijų įtraukiant raktinius žodžius asmeninių finansų valdymo tematika. Mums reikėjo panaudoti 35 raktinius žodžius.
Kiekvieną pirmadienį ir net po pamokų rinkdamiesi į mūsų komandos „Euro karta” susirinkimus, visi mokėmės komandinio darbo, laiko planavimo, gerinome savo asmeninių finansų valdymo žinias. Idėję daug įtempto darbo ir susikaupimo, kartais apsipykdami, pagaliau pabaigėmė savo užduotį. Jausmas, kurį jautėme žiūrėdami į užbaigtą scenarijų ir kadruotes, prie kurių kūrimo prisidėjo, net konkurse nedalyvaujantys mokiniai, buvo neapsakomas. Todėl galime drąsiai sakyti, kad patobulėjome, praplėtėme savo žinias asmeninių finansų valdyme ir sugebėjome suderinti du atrodo nesuderinamus dalykus: ekonomiką ir meną“, – sako konkurso „Jauna piniginė“ dalyvė, II c klasės mokinė Emilija Baranauskaitė.
II etapo užduočių atlikimą vertina Lietuvos banko sudaryta kompetentinga komisija.
Finansinio raštingumo ugdymo projekto „Jauna piniginė“ koordinatorė Aurelija Šmitienė